پایان خوش داستان نیمکت ها...

اساتید محترم درس کارگاه مصالح و ساخت دیدگاهشون رو در مورد مطلب نیمکت ها بیان کردند.اعضای انجمن علمی بعد از بررسی به این نتیجه رسیدند که دیدگاه اساتید رو بدون تحریف در وبلاگ قرار بدیم تا در نظر اساتید عزیز تغییری نداده باشیم.


باز هم ممنونیم از اساتیدی که این موضوع براشون اهمیت داشت و توضیحات تکمیلی رو برای روشن شدن مطلب،ارائه کردند.

این وسط ما هدفمون بهتر شدن اتفاقات و روند کلی وقایع دانشکده بوده.


برای آگاهی از نظر اساتید به ادامه مطلب برید.


به نام خدا

 

سردبیر محترم انجمن علمی دانشجویان معماری دانشگاه مازندران

با سلام و احترام

پیرو مطلب درج شده در تارنمای آن انجمن، پیرامون ساخت نیمکتها، پاسخی از سوی اساتید درس مربوطه تقدیم می­شود:

1-     به موضوعاتی نظیر ساخت یک نیمکت در ذیل سرفصل طراحی شده برای درس کارگاه مصالح و ساخت (طراحی و ساخت یک وسیله کاربردی با مقیاس یک یکم) اشاره شده است؛ که تاکنون نسبت به اجرای آن، طرحی در دانشکده وجود نداشته که به حول و قوه الهی در این ترم به انجام رسید؛ لذا موضوع در چارچوب مقررات درسی قرار داشت.

2-     موضوع تمرین، در ابتدای ترم تحصیلی تحت عنوان پروژه پایانی، به دانشجویان بیان شد و بنا بود تا در طول ترم، طرح ها برای ساخت، به تأیید رسند؛ تا از این راه، اولین تجربه طراحی منجر به ساخت دانشجویان ورودی جدید معماری به ثمر نشیند؛ لیکن به دلیل عدم مراجعه دانشجویان در طول ترم برای این موضوع، طرح ها در آخرین جلسه کلاس ارائه شد و به دلیل محدودیت زمانی، طرح ها به صورت مقدماتی پذیرفته و اعلام گردید این طرح ها به صورت پایه ای ملاک عمل قرار گیرد و دانشجویان بر این اساس، خلاقیت معمارانه خود را در مسیر طراحی نشان دهند و در هر زمانی در ایام امتحانات، به صورت online و از طریق email می­توانستند، طرح ها را ارسال نموده و تصحیحات لازم صورت گیرد که متأسفانه جز معدودی، طرح­ها ارسال نگردید.

3-     ملاک ارزیابی نیمکتها، نحوه ساخت از سه جنبه خلاقیت معماری، استحکام و دوام بود و محدودیتی از حیث انتخاب مصالح ساخت، مطرح نبوده و دانشجویان مختار به اختیار خلاقانه مصالح بوده اند؛ لیکن کمتر خلاقیتی از حیث انتخاب مصالح پیشامد نمود؛ اما چرا دانشجویان محترم سعی در خلاقیت نداشته و سریع­ترین و راحتترین گزینه را انتخاب نمودند؟ آیا تمکن مالی مانع خلاقیت است؟ آیا بهتر نیست مسئولیت کوتاهی در انجام تمرین را برعهده گیریم؟ آیا بهتر نیست سعی نماییم با مطالعه موشکافانه مسائل و جستجو در مسیر خلاقیت، رسالت معمارانه خود را به انجام رسانیم؟ ویادمان باشد اولین گزینه، بهترین گزینه نیست و چه بسا استفاده از مصالح دور ریختنی با ارزش مالی پایین می توانست، بهترین طرح انتخاب شود و ضمن آن به حفظ محیط زیست کمک شود.

4-     آشنایی با نجاری ها و جوشکاری ها نه تنها مضر نیست بلکه می تواند در صورت کسب تجربه مفید واقع شود؛ همه ابزارها در جای خود مناسبند، اما مهمتر آن است که چگونه از ابزارها استفاده شود. آیا بهتر نیست ضمن کسب آشنایی با این محیطها و آموختن تجربه در این کارگاه ها، پیشبرد اهداف معمارانه خود را جویا شویم؟ چه بسا که در گذشته نه چندان دور، معماران از گذرگاه این کارگاه ها، کسب تجربه می نمودند و یکی از شاخصه های موفقیت معمار آن است که ساخت پذیری طرح او مورد تأیید قرار گیرد و لذا یکی از اهداف تمرین آشنایی و سوق دانشجویان به کارگاه های مختلف ساخت بوده است و از این رو، موضوع تمرین، در ابتدای ترم بیان گردید تا دانشجویان محترم فرصت کافی کسب تجربه را در کارگاه ها داشته باشند و بتوانند ابزار به دست، کار را در دست گیرند.

در پایان، با توجه به بازه زمانی محدود ترم تحصیلی، گستردگی موضوعات تمرینی، توانایی بالای مورد انتظار در ترمهای بالاتر تحصیلی و حساسیت ترم نخستین، همکاری دانشجویان در کنار تلاش اساتید، در زمینه تمرینات درسی، می تواند موجبات رشد و اعتلای دانشجویان محترم را فراهم آورد که جز این نیست آرزوی قلبی ما

 

نظرات 3 + ارسال نظر
دانشجو دوشنبه 3 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 09:30 ب.ظ

کاش همه جا به اتفاقاتی که می افتاد اینطور نگاه میکردیم...

امین رفعتی سه‌شنبه 4 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 11:01 ب.ظ http://nimaart.mihanblog.com

سلام
نیمکت ها رو خود بچه هاتون تو کارگاه درست کردن یا دانشگاه سفارش داده بیرون ساخته؟

نه امین جان،اکثر بچه ها طرح نیمکت رو از اینترنت گرفتن و با هزینه ی خودشون دادن نجاری و جوشکاری بیرون براشون ساختن!
تا جایی که یادمه 3 تا گروه طراحی و اجرای خودشون بود 13-14 تا گروه دیگه ...

... پنج‌شنبه 6 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 07:16 ب.ظ

از طلا گشتن پشیمان گشته ایم ... مرحمت فرموده ما را مس کنید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد