حمام وزیری ساری




این حمام از بناهای دوره قاجار در محله آب انبار نو و در ضلع شمالی خانه کلبادی واقع است . این حمام مساحتی در حدود 200 متر مربع داشته و تمامی فضاهای لازم برای یک حمام سنتی را از جمله ورودی ، سربینه ، راهروهای انتقالی هوا ، گرمخانه ، خزینه های آب گرم و سرد ، دستشویی و تون را داراست . ورودی حمام به صورت مجزا از بدنه اصلی حمام در انتهای ضلع جنوبی حمام می باشد .




سربینه حمام ، فضایی است هشت ضلعی که در چهار ضلع آن سکوهایی برای نشستن تعبیه شده است . حوضی هشت ضلعی نیز در میان آن احداث شده که دارای 4 پا شویه به سمت سکوهاست .



سربینه با راهرویی پیچ در پیچ از یک سو به گرمخانه و از سوی دیگر به دستشویی ها مرتبط می شود . گرمخانه نیز مانند سربینه هشت ضلعی بوده در انتهای ضلع جنوبی آن خزینه های آب گرم و سرد قرار دارد .



این حمام در گذشته در جوار خانه وزیری قرار داشته و ظاهرا زمانی قسمتی از این خانه بوده و به همین علت به حمام وزیری معروف شده است .

این بنا که به تدریج تخریب شده بود در سال 1379 مرمت شده است .



نظرات 1 + ارسال نظر
سارا چهارشنبه 26 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 11:27 ب.ظ

تصاویرتون خیلی گویا بودن ... ممنون
راجع به نورگیرایی که بالای بام بوده بد نیست بدونی توی قسمتای خالیش مصالحی مشابه شیشه امروزی بوده تا کسایی که میرفتن حمام از حدود ساعت روز با توجه به میزان تاریکی یا روشنی با خبر شن...
البته از بیرون هم اگر کسی می رفت روی سقف نمی تونست داخل رو ببینه...
پ.ن: بس که سارویا مبتکر و خلاقن!!

چه جالب،ممنون از اطلاعات تکمیلی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد